Mondverzorging

Wie zijn gebit gezond wil houden, zal daar iets voor moeten doen. In de eerste plaats is het belangrijk dat het gebit goed schoon wordt gehouden, met name na de maaltijden. Twee keer per dag poetsen met fluoridehoudende tandpasta is het minste wat je kunt doen. Niet te hard poetsen met een medium of zachte tandenborstel. Dit kan namelijk terugtrekkend tandvlees voorkomen. De poetsbeurten kun je ondersteunen met bijvoorbeeld flossen, ragen en je mond spoelen met mondwater. Mocht je nu niet in de gelegenheid zijn om je tanden te poetsen, dan kun je ook suikervrije kauwgum nemen. Op die manier worden je tanden van buitenaf minder snel “ziek” gemaakt door bacteriën.

Daarnaast moeten de tanden van binnenuit gezond blijven door goede voedingsstoffen. Zo zijn bijvoorbeeld vitamines en kalk erg belangrijk voor het behoud van het gebit. Er lopen bloedvaten door je tandholte en je kaak bestaat uit been. Dus die hebben dezelfde voedingsstoffen nodig als de andere bloedvaten en beenderen in je lichaam. Dat betekent dat je zoveel mogelijk gezond zou moeten eten, niet alleen voor een fit lichaam, maar ook voor een gezond en sterk gebit.

Ten slotte kan je lichamelijke gestel van invloed zijn op de toestand van je gebit. Als je zwanger bent kun je bijvoorbeeld sneller last hebben van bloedend tandvlees. Dit komt doordat je dan eerder overgevoelig bent voor de bacteriën die cariës veroorzaken. Ook in geval van ziekte kan die slechtere lichamelijke conditie van invloed zijn op de gebitssituatie. Dus voor het gezond houden van je gebit is niet alleen poetsen belangrijk, maar ook het gezond houden van je gehele lichaam!