Wat te doen bij nabloedingen?

•Bloedingen na een behandeling (nabloeding)

Het kan zijn dat er na het trekken van een kies een beetje bloed in de mond nasijpelt. Het speeksel kan donkerrode bloedrestjes bevatten. Dit is op zich geen probleem.

Merkt u dat de hoeveelheid bloed in het speeksel toeneemt, dat de wond bloedt en het speeksel lichtrood kleurt, dan wijst dit op een nieuwe bloeding. Een nieuwe bloeding kan soms ook ontstaan korte tijd nadat de verdoving is uitgewerkt.

Wat u zelf aan een nabloeding kunt doen:

Om een nieuwe bloeding te stoppen kunt u proberen een verbandgaasje of een schone zakdoek met een knoop erin op de wond te leggen en stevig dicht te bijten. Houd dit ongeveer dertig minuten vol. In een aantal gevallen zal de bloeding door de uitgeoefende druk op de bloedvaten stoppen. Zorg ervoor dat u de wond hierna niet met hard voedsel beschadigt. Er is nu verder geen probleem. Blijft de wond ondanks deze poging bloeden, neem dan contact op met de tandarts. Wees erop voorbereid dat u misselijk kunt worden als u veel bloed heeft ingeslikt. Als er na een operatie aan uw tandvlees of kaak een bloeding optreedt die blijft voortduren, dan is het verstandig direct contact op te nemen met de tandarts of kaakchirurg. Onder verdoving kan er een nieuwe hechting worden aangebracht om de bloeding te stelpen.

Hoe u een nabloeding kunt voorkomen:

U kunt een nabloeding na het trekken van een kies het beste voorkomen door tot een half uur na de behandeling stevig dicht te blijven bijten op het gaasje dat door uw tandarts op de wond is aangebracht. Verder is het belangrijk dat u hard voedsel en al te warme of koude dranken en spijzen vermijdt. Stop tijdelijk met roken en het gebruik van alcoholische dranken. U moet bij het tandenpoetsen de wond zelf proberen te vermijden en de tanden en kiezen naast de wond héél voorzichtig poetsen.

Verder is het belangrijk dat u voordat u een kies laat trekken altijd uw tandarts op de hoogte brengt van medicijnen die u gebruikt en van ziektes die een verhoogde bloedingsneiging kunnen veroorzaken. Voorbeelden van medicijnen die een bloedingsneiging kunnen veroorzaken zijn bloedverdunners als Aspirine, Ascal (acetylsalicylzuur), Eliquis, Clopidogrel en Acenocoumarol. Voorbeelden van ziekten die een bloedingsneiging kunnen veroorzaken zijn Hemofilie en bloedplaatjesstoornissen.